Poniżej definicja encyklopedyczna (z Wikipedii, fragment na licencji GNU FDL).
Marketing wirusowy (zw. reklamą wirusową) jest specyficznym rodzajem działań marketingowych. Polega na zainicjowaniu sytuacji, w której potencjalni klienci będą sami między sobą rozpowszechniać informacje dotyczące firmy, usług czy produktów. Nie zawsze musi to być konkretna informacja, może to być tzw. budowanie świadomości marki, czyli wywoływanie pożądanych skojarzeń z nazwą, logo firmy.
Przykładem marketingu wirusowego mogą być zabawne lub intrygujące filmiki lub zdjęcia (często stylizowane na quasi-amatorskie) reklamowe, które użytkownicy internetu rozsyłają między sobą. Wykorzystywana jest także plotka, tworzone są odpowiednie trendy czy legendy miejskie, które wędrując między potencjalnymi klientami mają zwiększać świadomość produktu i czynić z niego produkt symboliczny, o wysokiej jakości czy symbol statusu bądź przeciwnie, szkodzić jego opinii.Marketing wirusowy może być bardziej skuteczny od każdej innej metody na reklamowanie Twojego bloga czy strony. I przede wszystkim jest darmowy, nie wymaga reklamy na portalu itd. Czy chętniej obejrzysz stronę poleconą Ci przez znajomego, czy taką, której reklamę zobaczyłeś? Chyba tę pierwszą, prawda?
Innym przykładem jest udostępnianie za darmo informacji, które mogą być wartościowe, a które zawierają mniej lub bardziej subtelny przekaz reklamowy. Przykładem może być wydanie przez producenta margaryny książeczek z przepisami na wypieki, gdzie w każdym z przepisów jako składnik występuje margaryna produkowana przez wydawcę książeczki. Celem "wirusowym" jest dalsze rozpowszechnianie przepisów przez samych zainteresowanych wraz z nazwą producenta.
Kolejny przykład to po prostu zachęcanie użytkowników do powiadomienia znajomych o danym produkcie, usłudze. Mogą to być odpowiednie skrypty w serwisie internetowym, konkursy "poleceniowe" lub uwarunkowane tym rabaty itp.
Komentarzy: 0
Napisz komentarz