Google

Zarabianie na blogach - jak zbudować pasywny dochód

Blog przeniesiony. Zajrzyj na nowy blog o zarabianiu na blogach. :)

Subskrybuj RSS tego bloga i czytaj artykuły gdy tylko się pojawią!



piątek, 18 maja 2007

Jak płacę podatki

Kilka dni temu napisałem, dlaczego warto płacić podatki. W komentarzu zostałem poproszony o to, bym napisał, jak płacę podatki (rozumiem, że za AdSense i programy partnerskie). No to piszę. :]

Podatki a AdSense
Do książki “Google AdSense...” w ramach gratisu dodawana jest opinia doradcy podatkowego o tym, jak należy płacić podatek za AdSense. I w dużej mierze opierałem się właśnie na tym opracowaniu + informacjach znalezionych na forum Pozycjonowanie i Optymalizacja.

W roku 2006 co miesiąc wysyłałem PIT-53 z informacją o osiągniętych w poprzednim miesiącu przychodach i wpłacałem zaliczkę na podatek. Przykładowo, z dochodów ze stycznia rozliczałem się w lutym, tj. do 20.02 obliczałem podatek, wypełniałem PIT i płaciłem zaliczkę. Jako koszt uzyskania przychodu brałem 20% przychodu. Przychód obliczałem biorąc średni kurs USD z dnia otrzymania czeku albo kwotę przelewu z konta. Wyjątkiem był grudzień, w styczniu nie wysyłałem tego PITa.

W rocznym zeznaniu podsumowałem wszystkie przychody, dochody, zaliczki, należne zaliczki i wpisałem na PIT-36, po czym wysłałem go do US.

W tym roku postępuję analogicznie jak w zeszłym, z tym wyjątkiem, że nie wysyłam PIT-53 co miesiąc, bo z tego co wyczytałem na forum, nie ma takiego obowiązku.

Podatki z Programów Partnerskich

Tu sprawa jest znacznie prostsza. Wszelkie kłopoty załatwia za mnie (i za Ciebie też będzie załatwiać) operator PP. Podpisujesz umowę a później wystawiasz rachunek, na którym wpisujesz przychód, dochód, koszty, zgodnie z instrukcją otrzymaną od operatora. On płaci zaliczki na podatek i przesyła Ci kwit z zestawieniem dochodów i zapłaconych zaliczek. Potem trzeba tylko dodać go do ewentualnych innych dochodów na zeznaniu podatkowym i pozamiatane.

Dodam dla jasności, że rozliczam się jako osoba fizyczna, bo nie prowadzę Działalności Gospodarczej.

Komentarzy: 10

Przemek napisał (napisała)...

Dzięki za superszybką reakcję! (Byłem autorem tamtego komentarza) Chodziło mi przede wszystkim o Google, bo z krajowymi firmami sprawa jest dużó jaśniejsza.

Czyli mówisz, że nie trzeba wysyłać tego PIT-53 i płacić comiesięcznych zaliczek?
To by była dobra wiadomość...

pozdrawiam
Przemek

Krzysztof Lis napisał (napisała)...

Z tego, co wiem, zaliczki wciąż trzeba płacić, jedynie nie ma obowiązku wysyłania tego PITa.

A tak w ogóle, to należałoby wysłać formalne zapytanie do Urzędu Skarbowego, by mieć wszystko na piśmie.

Damian Daszkiewicz napisał (napisała)...

Nie ma obowiązku składać PITa 53, przynajmniej ja tego już nie robię. Otóż rok temu w październiku byłem złożyć PIT53 i poprosiłem o 4 formularze PIT53 (aby mieć na zapas, bo wolę wypełnić w domu i zanieść do US niż w US wypełniać). Pani dała mi tylko 2 argumentując że nie potrzeba mi więcej bo w grudniu PITa się nie składa a od nowego roku nie ma takiego obowiązku

missy napisał (napisała)...

nie wprowadzaj ludzi w blad - nie mozna jako osoba prywatna odliczac 20% kosztow uzyskania przychodu, no chyba ze ma sie interpretacje na pismie z US

Krzysztof Lis napisał (napisała)...

Nie napisałem, że można. Prawo podatkowe jest tak zawiłe, że nie zaryzykowałbym tak kategorycznego stwierdzenia. Ja tak rozliczam, bo opieram się na opinii załączonej do książki o AdSense, o której wspomniałem.

Anonimowy napisał (napisała)...

Czyli podsumowując:
co miesiąc 20-tego obliczam ile zarobiłem w zeszłym miesiącu i z tego 19% wpłacam na konto US. A na koniec roku do swojego zeznania dołączam PIT-36 ze wszystkimi potrzebnymi danymi. I tylko tyle tak? Proszę o potwierdzenie.

Krzysztof Lis napisał (napisała)...

Ja jeszcze po drodze uwzględniam 20% jako koszty uzyskania przychodu.

Anonimowy napisał (napisała)...

czyli oddaję 19% z zarobionej sumy pomniejszonej o 20%, tak?

Krzysztof Lis napisał (napisała)...

Ja robię tak, jak napisałeś. :)

biuroradom napisał (napisała)...

Ciekawa dyskusja. Pozdrawiam.:)