Google

Zarabianie na blogach - jak zbudować pasywny dochód

Blog przeniesiony. Zajrzyj na nowy blog o zarabianiu na blogach. :)

Subskrybuj RSS tego bloga i czytaj artykuły gdy tylko się pojawią!



czwartek, 21 czerwca 2007

Smart pricing w AdSense

Czy Twoje zarobki w AdSense są niższe niż jeszcze jakiś czas temu? Dodajesz kolejne strony do konta a mimo tego zarabiasz mniej? Masz wrażenie, że stawki za kliknięcia (CPC) się pogarszają?

Jeśli tak, czytaj uważnie. Być może oto źródło Twoich problemów. Mechanizm smart pricing.

Mechanizm sprowadza się do jednego zdania. Jeśli reklamy na Twoich stronach nie przynoszą efektów reklamodawcom, stawki za kliknięcie będą obniżane. Nie przynoszą efektów reklamodawcom, to znaczy ROI (stopa zwrotu zainwestowanych w reklamę pieniędzy) jest niska. Wtedy Google aby wynagrodzić to reklamodawcy obniża koszt, który ponosi on za kliknięcie. Skoro reklamodawca płaci mniej za klika, Ty za niego mniej dostaniesz.

Google twierdzi, że na tym mechanizmie nie zarabia a wręcz traci. Jeśli wygląda to faktycznie tak, jak opisałem, zgodzę się z tym stwierdzeniem. Celem mechanizmu jest zapewnienie wysokiej stopy zwrotu w AdWords, żeby ludzie chcieli się tam reklamować. W końcu AdWords to podstawowe źródło pieniędzy Google. Nie ma reklamodawców, nie ma pieniędzy. Nie ma reklamodawców w AdWords, nie ma reklam w AdSense. Powinniśmy być więc z istnienia smart pricingu zadowoleni. Ale czy na pewno? Przecież ten mechanizm może karać wydawcę AdSense za to, że reklamodawca AdWords ma źle skonstruowaną stronę lub reklamę.

Co istotne, smart pricing obejmuje całe konto AdSense. W związku z tym JEDNA kiepska strona wśród dwudziestu dobrych powoduje obniżenie stawek CPC dla całego konta! To nie jest wesoła informacja.

Jakie strony mają niskie ROI reklam? Podejrzewam, że część tych, które mają wysoki CTR. Jeśli ktoś nie kliknie w odnośnik rzeczywiście będąc nim zainteresowanym, marna szansa, że coś w reklamowanym sklepie zamówi czy zapisze się na listę wysyłkową. I posłużę się przykładem. Więcej klientów kupi aparat cyfrowy po kliknięciu w reklamę na stronie z recenzjami aparatów niż na stronie ze wskazówkami jak robić zdjęcia cyfrowe.

Jak więc tego unikać? Przede wszystkim tworzyć strony wartościowe a nie MFA (Made For Adsense). Niech gość klika świadomie a nie dlatego, że na stronie nie ma innych linków wychodzących niż reklamy. Niech jedynym celem strony nie będzie wyłącznie umieszczenie na niej reklam. Niech będzie treść wartościowa z punktu widzenia gościa.

Co tydzień konto AdSense jest sprawdzane pod kątem konieczności włączenia mechanizmu smart pricing. Nie znam metody na sprawdzenie, która ze stron podłączonych do konta jest przyczyną tej kary. A Ty?

Źródła:
[1] Google AdWords News Archive: April 2004,
[2] Google Unveils “Smart Pricing” for Content Ads,
[3] One poorly converting site can “smart price” an entire AdSense account,
[4] Inside AdSense: The facts about smart pricing.

Komentarzy: 6

Anonimowy napisał (napisała)...

To ja mam pytanie...

Jak klikne przejde na stronę jakiejś firmy sprzedającej powiedzmy książki, zamówie taką książke to skąd google wie, że zamówiłem ją? Bo raz moglem napisać maila, moglem zadzwonic i zamowic, mogłem tez jakiś formularz wypełnić - do którego przeciez Google nie jest podpięte ?

Dość daleko posuniete wnioski - ale troche sie nie trzymaja kupy.

Krzysztof Lis napisał (napisała)...

Jennifer Slegg napisała:
Conversions for smart pricing publisher accounts are tracked by those advertisers who have opted into AdWords Conversion Tracking (jensense.com).

Anonimowy napisał (napisała)...

Posiadam wiele MFA z kliknieciami na poziomie 75% (wiec na ban byl bym zaliczony do Smart pricing) oraz normalne strony i czasami z zagranicznych smieci bywaja kliki po 1$ co nie powinno sie zdazyc.

Krzysztof Lis napisał (napisała)...

Dlaczego? Może masz smart pricing a gdybyś go nie miał trafiałyby Ci się kliknięcia po 2$?

Radek napisał (napisała)...

A jeśli podejrzewam, że dostałem tzw. Smart pricing to na jak długo on jest? (tydzień-miesiąc-do czasu zlikwidowania nie klikanej reklamy)?

Krzysztof Lis napisał (napisała)...

To nie kwestia nieklikalnej reklamy, ale kliknięć, które nie kończą się konwersją u reklamodawcy. Konwersją może być zamówienie, zapisanie na newsletter, ściągnięcie raportu w PDFie. Wszystko to można śledzić w AdWords.
Jak długo? Z tego co wiem, smart pricing jest obliczany co tydzień. Czyli po tygodniu od usunięcia przyczyn powinien zniknąć.